Feb 4, 2011

Italian tradition in February: Carnival


CARNEVALE
Il carnevale è una delle manifestazioni più popolari e divertenti in Barrafranca.
Col passare degli anni si è evoluto passando dalle tipiche feste da ballo in maschera nelle famiglie alle feste nei locali e nelle piazze del paese.
Specialmente nei giovedì, nei sabati e nelle domeniche si svolgono serate in maschera nelle principali piazze del paese, mentre i ragazzini girano per le strade, sfoggiando i costumi più svariati, inondando le persone con coriandoli e stelle filanti.
Il giovedì grasso i bambini di tutte le scuole sfilano in gruppi indossando il costume scelto
dalla propria scuola in base ad un tema.
L’ultima domenica di Carnevale avviene la recita dei dodici mesi dell’anno che prende il nome de I Pignatuna. Questa rappresentazione raffigura un corteo di dodici cavalieri (con costumi di foggia spagnoleggianti), guidati da un re e da una regina, che impersonano i mesi dell’anno. Il gruppo gira per il paese alla ricerca de I Pignatuna, vasi di terracotta avvolti da carta colorata, che contengono delle sorprese. Ogni cavaliere recita la strofa di un poemetto, in base al mese che rappresenta, e ne decanta i pregi e i difetti. Dopo la recita ciascun cavaliere rompe un pignatuni e un nugolo di bambini si precipita a raccogliere le sorprese di solito caramelle, monetine e coriandoli.
Da un po’ di anni i bambini hanno i loro pignatuneddi e anche loro recitano il poemetto dei mesi.
Il martedì grasso sfilano i gruppi mascherati e i carri allegorici e una giuria premia i migliori gruppi e i migliori carri.

CARNIVAL
Carnival is one of the most popular and amusing events in Barrafranca.
With the passing of years it has developed from the typical fancy-dress dancing parties in families to parties in places and in squares of the town. Especially on Thursdays, Saturdays and Sundays kids, showing off different Carnival costumes, go around the streets flooding people with confetti and streamers.
On fat Thursday schoolchildren groups march through the streets wearing costumes chosen by their own school related to a theme.
On the last Sunday of Carnival a parade of twelve knights, representing the months of the year, guided by a king and a queen and dressed in Spanish style costumes, go around the streets searching for the Pignatuna, earthenware pots wrapped up with coloured paper and containing surprises. Each knight recites a verse of a poem extolling strengths and weaknesses of his month. Then breaks a pot with a cudgel and clouds of children hurl down to pick the surprises, usually sweets, coins and confetti.
For some times children have their own Pignatuneddi and also recite the poem and break the pots.
A parade of costumed groups and allegorical floats is held among the streets on Shrove Tuesday and at the end a jury awards a prize to the best groups and the best floats.

1 comment:

  1. As you have noticed both Italian and Spanish share the same tradition in February.We've focused in the celebration at school,but in Lleida is organised a big parade too,that walks around the city centre.

    ReplyDelete